Com es nomenen els honoris causa a la UAB

Com es nomenen els honoris causa a la UAB

Els doctors i doctores honoris causa són proposats normalment des de les Facultats. El procés comença a la Junta de Facultat, on es presenta una candidatura acompanyada del currículum i una memòria justificativa dels mèrits i les circumstàncies que avalen la proposta. Si la Junta l’aprova, la candidatura es trasllada al Consell de Govern, on el padrí o padrina i el degà o degana en fan una exposició. A continuació, es duu a terme una valoració i una votació. En cas de ser aprovada, el Consell de Govern en deixa constància mitjançant una proposta d’acord. 

La Universitat Autònoma de Barcelona pot distingir amb el títol de doctor o doctora honoris causa a aquelles persones que per la seva trajectòria rellevant en el camp de la docència, de la recerca, de la cultura o, en casos excepcionals, pel seu servei a la societat, en siguin considerades mereixedores. A la documentació presentada ha de quedar acreditat.  

La Normativa de nomenament de doctors Honoris Causa, aprovada el 26 de maig de 2004, regula el procediment d’atorgament d'aquest títol. Segons l’article 5.2, el Consell de Govern pot atorgar un nomenament cada dos anys a les facultats de Ciències, Filosofia i Lletres i Medicina, i un nomenament cada quatre anys a la resta de centres

En el I Pla d'acció per a la igualtat entre dones i homes a la UAB (2006-2007) es va incloure la mesura 2.9.5, que contemplava l'increment gradual del nombre de dones en doctorats honoris causa. 

A partir d'aquest primer pla d'acció, s'inclou la mesura als següents plans, i s'acompanya d'una diagnosi de la seva implantació. 

A partir del II Pla d’acció per a la igualtat entre dones i homes a la UAB (2008-2012), la mesura contempla també incrementar el nombre de dones entre els experts, conferenciants i convidats als actes institucionals de la UAB, les facultats i escoles. 

L'actual V Pla d’acció per a la igualtat de gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona. Sexenni 2024-2030, aprovat pel Consell de Govern el 25 de setembre de 2024, ha seguit incorporant la mesura. 

(Font: Servei d’Igualtat i Diversitat de la UAB)