Amèrica
La presència del teatre de Guimerà al continent americà, de l’Argentina al Canadà, abraça de final del segle XIX a l’actualitat. La porta d’entrada va ser la ciutat de Buenos Aires, una de les capitals teatrals més importants del món durant les dues primeres dècades del segle XX. Diverses companyies italianes, espanyoles, argentines i catalanes –professionals i amateurs– hi van estrenar obres de Guimerà traduïdes al castellà, sobretot Terra baixa. En altres repúbliques llatinoamericanes també es van programar peces seves. A més, a l’Argentina i a Mèxic es van produir fins a tres versions cinematogràfiques en castellà basades en Terra baixa i Maria Rosa. No cal dir que els casals catalans de l’Amèrica Llatina van incloure Guimerà com un dels autors clàssics més destacats dels seus repertoris.
Als EUA, via Mèxic, Terra baixa es va donar a conèixer amb el títol de Marta of the Lowlands, dirigida per Minnie Maddern Fiske, a Broadway, el 1903. Les distingides actrius Florence Roberts (1904) i Berta Kalich (1908) en van protagonitzar nous muntatges. Pel que fa a Maria Rosa, es va estrenar el 1906 a la Grand Opera House de Seattle per la companyia de Roberts. El 1913, Livingston Platt en va dirigir una nova proposta a Boston. El 1914, Dorothy Donnelly va interpretar el paper de Maria Rosa a Broadway. L’acollida de totes dues obres, amb gires arreu dels EUA, va ser tan satisfactòria que el 1914, James Searle Dawley va dirigir Marta of the Lowlands per a la Paramount, i, el 1916, Cecil B. DeMille, Maria Rosa, per a la mateixa productora, interpretada per la diva Geraldine Farrar. Guimerà havia arribat a Hollywood!
North American Performances of the Theatre of Àngel Guimerà, de Sharon Feldman