Amèrica

Amèrica

ARGENTINA

Teatre

L’ànima morta (1894). Companyia Ermete Novelli. Buenos Aires.

María Rosa (1896). Companyia Mariano Galé. Buenos Aires.

Tierra baja (1897). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza. Buenos Aires.

Tierra baja (1897). Companyia Mariano Galé.

Tierra baja (1898). Companyia Mariano Galé.

El padre Juanico (1899). Companyia Mariano Galé.

Jesús de Nazareth (1899). Companyia Mariano Galé.

La fiesta del trigo (1899). Companyia Mariano Galé.

La hija del mar (1899). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza.

Tierra baja (1899). Companyia Mariano Galé.

Tierra baja (1902). Companyia Mariano Galé.

Tierra baja (1906). Companyia Mercedes Blanca-Julio Soto.

Feudalismo (1907). Adaptació al sicilià de Terra baixa. Companyia Giovanni Grasso. Intèrprets principals: Giovanni Grasso (Vanni, Manelic en l’original).

Tierra baja (1909). Adaptació de Camilo Vidal a partir de la versió de José Echegaray. Companyia Pablo Podestá. Teatro Odeón de Buenos Aires.

La reina vieja (1911). Companyia Enric Morera.

Tierra baja (1911). Companyia Enric Borràs, Esteban Serrador, Josefina Mari.

Tierra baja (1911). Adaptació de Camilo Vidal. Companyia Pablo Podestá.

Titaina (1911). Companyia Enric Morera.

La fiesta del trigo (1912). Companyia Guillermo Battaglia.

Tierra baja (1912). Companyia Guillermo Battaglia. Teatro Apolo, Buenos Aires. Intèrprets principals: Guillermo Battaglia i Angelina Pagano.

Tierra baja (1912). Adaptació de Camilo Vidal. Companyia Pablo Podestá.

El alma es mía (1919). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza.

El alma es mía (1921). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza.

Tierra baja (1921). Adaptació de Camilo Vidal. Companyia Pablo Podestá.

El padre Juanico (1923). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza.

Tierra baja (1923). Companyia Blanca Podestá-Humberto Scotti.

Tierra baja (1927). Companyia Gonzalo de Gobelay.

María Rosa (1930). Companyia de Margarida Xirgu.

María Rosa (1932). Companyia Blanca Podestá.

María Rosa (1938). Companyia de Margarida Xirgu.

Tierra baja (1952). Companyia de Teatro Universal (La Plata).

Maria Rosa (1955). Companyia d’Ana Lasalle. Traducció de Gerardo Ribas. Teatro Argentino de Buenos Aires. Més de 50 representacions.

Tierra baja (2019). Companyia Lluís Homar. Direcció: Pau Miró. Sala Timbre.

 

Teatre d’aficionats

La boja (1896). Quadre escènic del Centre Català de Buenos Aires.

Maria Rosa (1896). Quadre escènic del Centre Català de Buenos Aires.

Sol, solet... (1909). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires

L’Eloi (1910). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Mar i cel (1910). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Maria Rosa (1910). Quadre escènic del Centre Català de Buenos Aires.

Mestre Oleguer (1910). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Tierra baja (1911). Quadre escènic del Centro y Biblioteca Carlos Guido Spano Grupo Filodramático (La Plata).

Tierra baja (1911). Quadre escènic de la Sociedad Española Deseado (Santa Cruz).

Mar i cel (1916). Quadre escènic Casal Català de Buenos Aires (amb Margarida Xirgu en el paper de Blanca).

Maria Rosa (1916). Quadre escènic del Centre Català de Bahía Blanca.

Mossèn Janot (1916). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Jesús que torna (1917). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Mar y cielo (1917). Compañía de Teatro Pasional y de Ideas.

Mestre Oleguer (1917). Quadre escènic del Centre Català de Mendoza.

María Rosa (1917). Compañía de Teatro Pasional y de Ideas.

Jesús que torna (1918). Companyia de Teatre Català (cicle de teatre català al Teatro Argentino).

La reina jove (1918). Companyia de Teatre Català (cicle de teatre català al Teatro Argentino).

Maria Rosa (1918). Quatre escènic del Centre Català de Mendoza.

Mestre Oleguer (1918). Quadre escènic del Casal Català de Bahía Blanca.

Sainet trist (1918). Companyia de Teatre Català (cicle de teatre català al Teatro Argentino).

L’ànima és meva (1920). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Tierra baja (1921). Centro y Biblioteca Carlos Guido Spano Grupo Filodramático.

La Baldirona (1923). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Mar i cel (1923). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Terra baixa (1923). Quadre escènic del Club Català de Córdoba.

Tierra baja (1923). Quadre escènic de la Sociedad Española Deseado (Santa Cruz).

Maria Rosa (1924). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

María Rosa (1924). Agrupación de Arte Escénico de la Casa Catalana.

Terra baixa (1924). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires (amb l’actuació d’Enric Borràs en el paper de Manelic).

Sainet trist (1926). Quadre escènic del Centre Català de Buenos Aires

Mestre Oleguer (1926). Quadre escènic del Centre Català de Rosario.

Maria Rosa (1928). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Aigua que corre (1929). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Terra baixa (1929). Quadre escènic del Centre Català de Buenos Aires.

L’ànima és meva (1938). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

Mar i cel (1938). Quadre escènic del Casal Català de Buenos Aires.

La Pecadora (1939). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya. Direcció: Joan Domènec. Teatre de la Biblioteca del Consejo de Mujeres.

Terra baixa (1939). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Joan Dalla (1940). Teatre d’Art Català, companyia amateurs i professionals dirigida per Casimir Ros, amb supervisió d’Ernest Vilches. Biblioteca del Consejo de Mujeres de Buenos Aires.

Mossèn Janot (1944). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

La filla del mar (1945). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Terra baixa (1945). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Maria Rosa (1946). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Terra baixa (1947). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya. Teatre Presidente Alvear de Buenos Aires.

La reina jove (1949). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

La Santa Espina (1949). Adaptació de Ramon Mas. Lectura dramàtica. Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Aigua que corre (1950). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Maria Rosa (1953). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Terra baixa (1954). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

Mestre Oleguer (1954). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya.

La Santa Espina (fragment) (1954). Quadre escènic del Centre Català de Rosario. Homenatge a Guimerà.

Terra baixa (1954). Quadre escènic de la Secció d’Art Escènic del Casal de Catalunya. Centre Català de Rosario.

Terra baixa (1954). Secció escènica del Club Català de Córdoba.

L’ànima és meva (1956). Quadre escènic del Centre Català de Rosario. Celebració de l’Onze de Setembre.

Maria Rosa (1958). Teatre Lliure del Centre Català de Mendoza.

Mossèn Janot (1962). Quadre escènic del Centre Català de Rosario.

Maria Rosa (1964). Versió adaptada de Jordi Solé. Quadre escènic del Casal de Catalunya de Buenos Aires.

Tierra baja (1965). Traducció i direcció de Luis Arias Robau. Centre Català i Sociedad Mendocina de Escritores. Teatro Avenida de Mendoza i sala de Teatre del Centre Català de Mendoza.

 

Cinema

Tierra baja (1912). Direcció: Mario Gallo. Intèrprets principals: Pablo Podestá, Blanca Podestá i Elías Alippi. Llargmetratge, muda, b/n, 35 mm.

María Rosa (1946). Direcció: Luis José Moglia Barth. Guió d’Alberto Etchebere, a partir de l’argument del text elaborat per Francesc Madrid i Ariel Cortazzo.m Intèrprets principals: Amelia Bence, Enrique Diosdado, Albert Closas i Helena Cortesina. Estudios San Miguel, b/n, 35 mm.

Tierra abajo (1972). Direcció: Marta Reguera. Guió de Claudio Soria. Intèrprets principals: Delfy de Ortega, Carlos Cores i Alba Castellanos. Televisió argentina. 120 min.

 

CUBA

 

Joan Dalla (1921). Teatro de la Comedia, La Havana. Boquet i Vilardebó.

 

ESTATS UNITS D'AMÈRICA

 

Teatre

 

Marta of the Lowlands (1903). Direcció de Minnie Maddern Fiske. Companyia Harrison Grey Fiske. The Lyceum, Troy (Nova York). El muntatge es va veure també al Paterson Opera House, al West End Theatre de Nova York, al Manhattan Theatre (Nova York), a The New Auditorium de Burlington (Nova York), a la Reading Academy of Music (Pennsilvània), al Colonial Theatre de Phoenixville (Pennsilvània), al Criterion Theatre de Bridgeton (Nova Jersey), a la Grand Opera House de Wilmington (Delaware), a la Lafayette Opera House de Washington DC.

Marta of the Lowlands (1904). Direcció: Florence Roberts. New Alvin Theatre de Pittsburgh (Pennsilvània). El muntatge també es va veure al Clunie Theatre de Sacramento (Califòrnia), a l’Auditorium Theatre de Grass Valley (Califòrnia), a la Vancouver Opera House (Canadà), al Tacoma Theatre (Washington), a la Westminster Opera House (New Westminster, Canadà), a l’Spokane Auditorium (Washington), a l’A. H. Hartley’s Theatrical Enterprises de Missoula (Montana), a l’Helena Theatre (Montana), a la Grand Opera House de Butte (Montana), a l’Auditorium Theatre de Pocatello (Idaho), a la Tatcher Opera House de Logan (Utah), a la Grand Opera House d’Odgen (Utah), a la Fort Collins Opera House (Colorado), a la Greeley Opera House (Colorado), a la Grand Opera House de Cripple Creek (Colorado), a la Colorado Springs Opera House, a la Metropolitan Opera House de Saint Paul (Minnesota), al New Grand Theatre de Sioux City (Iowa), al Boyds New Theatre d’Omaha (Nebraska), al Lyceum Theatre de Saint Joseph (Missouri), al Willis Wood Theatre de Kansas City (Missouri), al Hardwick Theatre de Phoenix (Arizona), a la Grand Opera House de Shreveport (Louisiana), al Kyle Theatre de Beaumont (Texas), a The Houston Theatre (Texas), al New Auditorium de Waco (Texas), a la Merchants Opera House de Corsicana (Texas), a l’Elks Opera House d’Alburquerque (Nou Mèxic), a l’Elks Opera House de Prescott (Arizona), a The Wyatt de Redlands (Califòrnia), a la Mason Opera House de Los Angeles (Califòrnia), al Macdonough Theatre d’Oakland (Califòrnia),

Maria Rosa (1906). Direcció: Florence Roberts. Companyia Florence Roberts. Grand Opera House de Seattle (Washington). El muntatge també es va veure, el 1907, al Salt Lake Theatre (Utah), a la Provo Opera House (Utah), al Columbia Thatre de Boise (Idaho), al Marquam Grand Opera House de Portland (Oregon), a l’Eugene Theatre (Oregon), a la Grand Opera House de Salem (Oregon), a la Grand Opera House d’Odgen (Utah) i al Novelty Theatre de San Francisco (Califòrnia).

Maria Rosa (1907). Companyia John Cort. Intèrpret principal: Florence Roberts. Broadway Theatre de Denver (Colorado).

Maria Rosa (1907). Companyia Alice Kauser Agency. Intèrpret principal: Florence Roberts. Saint Louis (Missouri).

Marta of the Lowlands (1908). Direcció: Harrison Grey Fiske. Garden Theatre, Nova York. Intèrpret principal: Bertha Kalich. El muntatge es va veure també a The Jefferson Theatre (Missouri), a la Woods Opera House de Sedalia (Missouri), al Halloran’s Theatre de Moberly (Missouri), al Shubert New Theatre de Joplin (Missouri), al Lyric Theatre de Cincinnati (Ohio), al Mary Anderson Theatre de Louisville (Kentucky), a The Grand Theatre d’Owensboro (Kentucky), a The Grand Theatre d’Evansville (Indiana), al Dowling’s Theatre de Logansport (Indiana), al Pabst Theatre de Milwaukee (Wisconsin), a la Fuller Opera House de Madison (Wisconsin), al Myers Theatre de Janesville (Wisconsin), a la Zimmermann Opera House de La Salle (Illinois), a la Grand Opera House de Chicago (Illinois), al New Alvin Theatre de Pittsburgh (Pennsilvània), al Colonial Theatre de Cleveland (Ohio), al Royal Alexandra de Toronto (Canadà), al Lyric Theatre de Buffalo (Nova York).

Maria Rosa (1912). Direcció: Livingston Platt. Toy Theatre de Boston (Massachusetts).

Maria Rosa (1914). Direcció: Edward MacGregor. Companyia Dorothy Donnelly. 39th Street Theatre de Broadway, Nova York. Intèrprets principals: Dorothy Donnelly i Lou Tellegen.  El mateix muntatge es va traslladar, posteriorment, al Longrace Theatre de Broadway.

 

Cinema

Marta of the Lowlands (1914). Direcció: J. Searle Dawley. Intèrprets principals: Hobart Bosworth i Bertha Kalich. Paramount. Llargmetratge, muda, b/n, 35 mm.

Maria Rosa (1916). Director: Cecil B. DeMille. Intèrprets principals: Geraldine Farrar, Wallace Reid, Pedro de Córdoba. Paramount. Llargmetratge, muda, b/n, 35 mm. Estrenada a l’Strand Theatre de Nova York.

 

PERÚ

 

Tierra baja (2019). Companyia Lluís Homar. Direcció: Pau Miró. Alianza Francesa, Lima.

 

MÈXIC

Teatre

 

La pecadora (1903). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza.

 

Teatre d’aficionats

 

Terra baixa (1940). Quadre escènic de l’Agrupació Catalana d’Art Dramàtic de l’Orfeó Català. Teatro Orientación de Mèxic D. F.

Maria Rosa (1950). Quadre escènic de l’Agrupació Catalana d’Art Dramàtic de l’Orfeó Català. Sala Guimerà de l’Orfeó Català.

Maria Rosa (1961). Quadre escènic del Centre Català de Guadalajara.

 

Cinema

 

Tierra baja (1951). Director: Miguel Zacarías. Música de Manuel Esperón. Lletres de Ernesto Cortázar. Intèrprets principals: Zully Moreno, Pedro Armendáriz i Luis Aldás. Diana films. 95 min. b/n, 35 mm.

 

URUGUAI

 

Teatre

 

Tierra baja (1909). Companyia Pablo Podestá. Versió argentina de Camilo Vidal. Estrenada al Teatro Politeama de Montevideo el 23 d’agost de 1909.

El alma muerta (???). Companyia María Guerrero-Fernando Díaz de Mendoza. Montevideo

Tierra baja (2019). Companyia Lluís Homar. Direcció: Pau Miró. Sala Verdi, Montevideo.

 

Teatre d’aficionats

 

Mestre Oleguer (1943). Quadre escènic del Casal Català de Montevideo. Interpretat per Joan Casanoves.

Terra baixa (1949). Quadre escènic del Casal Català de Montevideo. Direcció: Francesc Miquel.

Terra baixa (1954). Quadre escènic del Casal Català de Montevideo.

Mar i cel (1955). Quadre escènic del Casal Català de Montevideo.

 

VENEÇUELA

 

Teatre d’aficionats

 

Maria Rosa (1972). Grup Escènic del Centre Català de Caracas.

Terra baixa (1975). Grup Escènic del Centre Català de Caracas. Direcció: Salvador Reglà. Teatro Municipal de Caracas, dins del programa dels Jocs Florals en Llengua Catalana.

 

XILE

 

Teatre

 

Tierra baja (1944). Radioteatre. Direcció: Carles Justiniano. Intèrprets: Carles Justiniano (Manelic) i Maruja Cifuentes (Marta). Comentarista: Xavier Benguerel. Radio La Americana.