Francesc Darder i Llimona

darder.jpg

1882. El naturalista, en el año 1882, rodeado de animales disecados en su gabinete de taxidermista. Accedit el 30 d’abril de 2019: https://www.elperiodico.com/es/masperiodico/20180519/francesc-darder-amigo-bestias-6818895

Francesc Darder i Llimona (Barcelona, 1851- 1918)

Es va graduar el 1873 a la Real Escola de Veterinària de Madrid.

Trajectòria veterinària

Va ser subdelegat de Sanitat, fundador i primer director del Parc Zoològic de Barcelona (1892-1918), director del Museu Zootècnic, del Laboratori Ictiològic i del Parc de Feres de la Ciutat Comtal, i catedràtic de Zoologia a l’Escola d’Agricultura. A més, va ser un important taxidermista. [Fig.6] Va crear dues revistes: la divulgativa El Zookeryx (1876) i El Naturalista (1886), on tractava temes d’història natural, zootècnia, taxidèrmia, incubació artificial, caça i pesca i a més feia propaganda dels articles que venia.

El 1880 va obrir El Conejar Modelo Barcelonés, on venia conills reproductors de races importades d’Europa i altres articles. El 1890 va inaugurar a Barcelona el Museu Darder d’Història Natural, el qual comptava amb un laboratori i una sala de taxidèrmia, entre d’altres. (Roca i Torras, 2000)

Darder va deixar un llegat molt extens en forma d’escrits, que a més tocaven moltíssims àmbits diferents: triquinosi, piscicultura, cria de diferents aus, incubació artificial, etc. Per últim, el 1916, va donar el seu museu particular de Barcelona a la ciutat de Banyoles, establint-hi allà el nou “Museu Municipal Darder d’Història Natural”, el qual compta amb sales dedicades a disciplines molt diverses i on s’hi poden trobar peces úniques en el món. (Roca i Torras, 1991).