Ramon Turró i Darder

turro.jpg

1918. [Ramón Turró al laboratori] Accedit el 13 de maig de 2019. Font: http://malgratantic.blogspot.com/2015/03/ra mon-turro-i-darder.html

Ramón Turró i Darder (Malgrat de Mar, 1854- Barcelona, 1926)

Va començar a estudiar Medicina a la Facultat de Barcelona (1870) i va abandonar al quart curs. Anys més tard, el 1890, va aconseguir el títol de veterinari a l’Escola Veterinària de Santiago de Compostela.

Trajectòria veterinària

A partir de 1880, va començar a publicar articles a múltiples revistes mèdiques sobre els mecanismes de la circulació arterial i capil·lar que contradeien totalment el que s’explicava a les facultats. (Barona Vilar, 1992) El 1883, el doctor Jaume Pi i Sunyer (1851-1897) li va encarregar la direcció del laboratori a la seva càtedra de la facultat de Medicina. Turró va iniciar els seus estudis sobre la tuberculosi. (Roca i Torras, 2000)

De 1888 a 1890 va treballar al Laboratori Microbiològic Municipal de Barcelona, fins que va ser acomiadat per mostrar-se contrari als mètodes de vacunació del seu director, el doctor Ferran i Clua (1851-1929). Sent ja veterinari, de 1897 a 1905 va dirigir el nou laboratori bacteriològic de l’Acadèmia i Laboratori de Ciències Mèdiques de Catalunya, i quan Ferran va ser destituït, va ser nomenat director del Laboratori Municipal de Barcelona (1905-1926). (Camarasa, 1995) Va aconseguir aturar l’epidèmia de tifus humà que va afectar Barcelona el 1914, enfrontant-se a la opinió mèdica i general amb anàlisis i escrits pel que feia a l’origen del brot.

A part, de ser el primer president del Col·legi Oficial de Veterinaris de Barcelona, de 1904 a 1912, el 1906, va crear a Catalunya la primera escola de bacteriologia per a metges i veterinaris, reconeguda internacionalment. (Roca i Torras, 2000)

Va ser un important bacteriòleg, immunòleg i filòsof. A ell se li deu gran part de l’elevació cultural de la veterinària catalana, ja que va formar a una infinitat d’alumnes en el camp de la bacteriologia. A més, va lluitar per dotar la veterinària de prestigi, doncs en la seva època, era considerada una professió humil i es tenia en poca consideració per part de la societat, sobretot en comparació als metges. (Gordón Ordás, 1973) L’obra que Turró va deixar és enorme: investigacions sobre immunologia, bacteriologia, fisiologia, filosofia, etc. (Moraleda Benítez, 2001).